Oferta

Galaktyka wiedzy – Uniwersytet Młodego Odkrywcy (UMO)

Uniwersytet Dziecięcy Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 otrzymał dofinansowanie na realizację projektu Galaktyka wiedzy – Uniwersytet Młodego Odkrywcy (UMO).

W roku akademickim 2018 – 2019 realizowane będą następujące zajęcia:

–   I semestr (od października 2018 do stycznia 2019 r.)

  • Origami – japońska sztuka składania papieru – wykład
    Dzieci podczas wykładu poznają historię origami, będą doskonaliły umiejętności koncentracji i skupienia uwagi oraz zdolność zapamiętywania. Zobaczą, jak wiele rzeczy można złożyć z papieru. Zostaną im przekazane sposoby efektywnego składania oraz kolejność wykonywania złożeń. Zobaczą, że poprzez ćwiczenia, będą mogły składać dużo trudniejsze figury, i że origami, to nauka poprzez zabawę. Samodzielne wykonywanie modeli będzie okazją do rozwijania wyobraźni przestrzennej oraz umiejętności logicznego myślenia. Zginając kartki papieru studenci będą poznawali własności podstawowych figur geometrycznych. Młodzi studenci zobaczą, że bez zaawansowanej technologii również można stworzyć coś ciekawego. Tworząc wspólny model, uczestnicy będą rozwijać umiejętność pracy w zespole.
  • Laboratorium sztuki – w pracowni malarza – wykład
    Podczas wykładu uczestnicy poznają elementarne pojęcia z zakresu malarstwa, dowiedzą się czym są środki wyrazu plastycznego, uzyskają wiedzę o barwach, ich podziale i właściwościach. Poznają materiały i narzędzia malarskie: farby, pędzle, szpachle, podobrazia, palety, itp. Zapoznają się z technikami malarskimi, poznają ich charakterystyczne cechy i możliwości wyrazowe. Dowiedzą się w jaki sposób należy obserwować i analizować motyw malarski.
  • Dlaczego twój pies nie powie Ci cześć! – wykład
    Wykład pomoże zrozumieć na czym polega produkcja mowy i jak zachodzi rozumienie mowy w mózgu człowieka. Zajęcia będą zawierać praktyczne eksperymenty pokazujące różnice w artykułowaniu różnych dźwięków w języku polskim i angielskim. Następnie przeanalizowane zostaną sposoby porozumiewania się wśród zwierząt. Na koniec uczestnicy sami spróbują sformułować odpowiedź na pytanie zadane w tytule wykładu.
  • Papierowe fantazje – warsztat
    Na warsztatach dzieci będą doskonaliły umiejętności poznane na wykładzie Origami japońska sztuka składania papieru w tym koncentracji i skupienia uwagi oraz zdolność zapamiętywania. Będą uczyły się cierpliwości, dokładności doskonaląc swoje zdolności manualne. Wykonywanie coraz trudniejszych modeli będzie okazją do rozwijania wyobraźni przestrzennej oraz umiejętności logicznego myślenia.
  • Interpretacja martwej natury – warsztat
    Uczestnicy zajęć uzyskaną podczas wykładu Laboratorium sztuki – w pracowni malarza wiedzę będą mogli zastosować w praktyce realizując ćwiczenie z natury (martwa natura). Ćwiczenie poprzedzone zostanie analizą układu pod kątem określonego zadania malarskiego. Wykonają próbne prace w technikach malarskich, wodnych: akwarela, akryl. Poprzez eksperymentowanie poznają sposoby posługiwania się określoną techniką. Wykonają prace malarskie w technice kryjącej na podobraziu w formacie 100 x70 cm. Nauczą się posługiwać  odpowiednimi narzędziami, mieszać farby na palecie, różnicować plamę barwną. Efekty pracy zostaną zaprezentowane na wystawie.
  • Co nam mówi nasza skóra? – warsztat
    Skóra jest narządem, który stanowi barierę ochronną miedzy organizmem człowieka, a środowiskiem zewnętrznym. Może rozpoznać zarówno delikatny dotyk, jak i przenikliwy ból. Pełni ważną rolę w odbieraniu różnych sygnałów z zewnątrz – jakich? Dzieci zbadają to na zajęciach. W czasie lekcji poznają  warstwową budowę skóry oraz jej percepcyjną funkcję. Wykonają szereg doświadczeń dzięki, którym dowiedzą się o występowaniu w skórze receptorów dzięki którym odczuwane są bodźce – dotyku, temperatury, wibracji. Badania, które przeprowadzą dzieci pozwolą im m.in. określić, które części ich ciała są mniej lub bardziej wrażliwe na dotyk, jak szybko receptory adaptują się do temperatury oraz będą potrafiły wyjaśnić reakcje skóry na bodźce zewnętrzne. Praca w parach umożliwi im wcielenie się w rolę zarówno osoby badanej, jak i badającej, wzmocni umiejętność współpracy.
  • Jak (skutecznie!) uczyć się języków obcych? – warsztat
    Warsztat pomoże zrozumieć uczestnikom projektu na czym polega uczenie się języka obcego, natomiast zajęcia będą zawierać praktyczne ćwiczenia pokazujące techniki uczenia się języków obcych. Przeanalizowane zostaną sposoby jakie stosują uczestnicy w nauce języka obcego. Na koniec uczestnicy sami spróbują sformułować listę technik, które będą stosować aby skutecznie uczyć się j. obcych.

–  II semestr (od lutego 2019 do czerwca 2019 roku)

  • Uczenie się ludzi i zwierząt, czyli potęga nagrody na przykładzie szkolenia psa – wykład
    W czasie zajęć uczestnicy poznają teorię psychologii behawioralnej, czyli jak kształtować zachowania ludzi i zwierząt. Spróbują na własnym  przykładzie nauczyć się nowego zachowania oraz nauczyć nowej sztuczki psa terapeutycznego. Zaprezentowany zostanie nowy sport kynologiczny Rally Obedience, w którym wykorzystywana jest metoda kształtowania zachowań za pomocą pozytywnych wzmocnień.
  • Lodowi Wojownicy czyli jak Polacy zdobywali Himalaje – wykład
    W trakcie wykładu młodym studentom zostanie przedstawiony zarys historii polskiego himalaizmu zimowego. Będzie on pretekstem do przekazania słuchaczom podstawowej wiedzy o geografii gór najwyższych, najważniejszych postaciach polskiego himalaizmu i osiągnięciach sportowych, jak również historii polskiego wspinania w Tatrach. Przedstawienie ciekawostek na temat organizowania wypraw, sposobów życia i wspinania na dużych wysokościach, służy przekazaniu podstaw wiedzy o fizjologii człowieka, zdrowego odżywiania, zagrożeń związanych z górami i niskimi temperaturami.
  • Szyfrowanie – małe i duże tajemnice – wykład
    Każdy chciał kiedyś  być agentem i przesyłać sekretne wiadomości. Na wykładzie wszyscy zostaną agentami! Nauczą się szyfrować wiadomości oraz dowiedzą jak swoje sekrety przesyłali kiedyś Egipcjanie, Spartanie. Sprawdzimy jak działały skytale. Wszyscy zmierzą się z szyfrem Cezara, czekoladką, tabliczką mnożenia i szyfrem komórkowym. Poznają ciekawszą stronę matematyki. Razem odkryjemy hieroglify.
  • Jakość powietrza w naszych domach, szkołach i przedszkolach – warsztat
    Człowiek większą część czasu spędza w pomieszczeniach zamkniętych, gdzie mikroklimat nie zawsze jest sprzyjający. Podczas warsztatów będzie można zapoznać się z czujnikami gazu, jakie można i powinno się montować w domach, czujnikami czadu. Zostanie wyjaśnione dlaczego czad jest groźny zwłaszcza dla dzieci. Wykonamy pomiar zawartości kurzu i innych pyłów w pomieszczeniu i omówimy zagrożenia z tym związane (alergia, astma) Zmierzymy jak wzrasta koncentracja CO2 w trakcie zajęć i wyjaśnimy sobie dlaczego wentylacja pomieszczeń jest taka ważna. Zademonstrujemy działanie anemometru – przyrządu do sprawdzania skuteczności działania wentylacji. Zobaczymy wyniki analiz substancji wydzielanych przez świeżo pomalowane ściany, nowe meble i wykładziny.
  • Złapmy oddech – czyli o tym jak oddychamy – warsztat
    Na zajęciach dzieci zrozumieją działanie układu oddechowego  człowieka. Poznają drogi oddechowe – poprzez stworzenie planszy przedstawiającej budowę anatomiczną układu oddechowego. Dzięki eksperymentom zrozumieją zasadę jego  działania. Po zajęciach dzieci będą potrafiły opisać proces wymiany gazowej. Zrozumieją pojęcie pojemności płuc i przekonają się, jak funkcjonuje główny mięsień oddechowy- przepona. Będą potrafiły odpowiedzieć na pytanie: dlaczego ludzie kichają, ziewają, kaszlą. Dzieci  wykonując proste doświadczenia zobaczą w  jak niezwykły sposób funkcjonuje ludzki organizm i jak wiele warunków musi zostać spełnionych, aby można było wziąć jeden głęboki oddech.
  • Wielkanocne dekoracje – warsztat
    Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych. Dowiedzą się, które zwyczaje i dlaczego  kultywujemy od lat. Poznają znaczenie symboli związanych ze Świętami Wielkanocnymi. Podczas warsztatów poznają różnorodne materiały i techniki wykonywania ozdób wielkanocnych, nauczą się je stosować w sposób niekonwencjonalny. Rozwiną wyobraźnię i sprawności manualne oraz zdobędą umiejętności kreatywnego myślenia.
  • W górę! Zajęcia wspinaczkowe – warsztat
    Wszyscy polscy himalaiści rozpoczynali swoją przygodę ze wspinaniem od pokonywania łatwych dróg wspinaczkowych. Jest to doskonała szkoła krytycznego myślenia i oceny własnych umiejętności zmuszająca do szybkiego uczenia się. Wspinanie to nie tylko pokonywania trudności drogi, ale przede wszystkim pokonywanie własnych słabości. Uczestnicy zajęć skorzystają z nowoczesnej ścianki wspinaczkowej znajdującej się na terenie Uczelni dzięki czemu będą mogli zmierzyć się ze swoimi lękami i słabościami.
  • Emocje u zwierząt domowych – warsztat
    Emocje u zwierząt domowych przedstawione zostaną na przykładzie psa terapeutycznego. Podczas warsztatów uczestnicy odpowiedzą na pytania: Czy psy odczuwają zazdrość, radość, czy mają poczucie winy? Czy potrafią właściwie „odczytać” uczucia człowieka? Dlaczego człowiek ma kłopoty z „odczytaniem” emocji zwierząt domowych? W czasie warsztatów uczestnicy poznają teorię Karola Darwina u późniejszych naukowców nt. emocji zwierząt. Z pomocą Psa Terapeutycznego przygotują eksperyment nt. „Czy pies potrafi rozpoznać emocje ludzi? W jaki sposób wyraża swoje emocje?”.