Oferta

UNIWERSYTET DZIECIĘCY

W II semestrze roku akademickiego  2017/2018 dla Odkrywców (7-8 lat) i Młodych Naukowców (9-11 lat) zaplanowaliśmy następujące wykłady i warsztaty:

WYKŁADY:

Odnawiane źródła energii  – Mgr inż. Anna Wachowicz – Pyzik

Podczas zajęć studenci poznają podstawowe rodzaje odnawialnych źródeł energii tj. energię słoneczną, wiatru, wody, biomasy i z wnętrza ziemi (tzw. energię geotermalną). Każde z odnawialnych źródeł zostanie omówione osobno, przedstawione zostaną również wady i zalety wykorzystywania poszczególnych gałęzi odnawialnych źródeł energii.  Studenci poznają jak ważne jest korzystanie ze źródeł odnawialnych, a także jakie mają one wpływ na środowisko. Poznają pojęcie zrównoważonego rozwoju i poszanowania energii, które w obliczu rosnącego zanieczyszczenia środowiska nabierają coraz większego znaczenia. W trakcie wykładu młodzi studenci będą czynnie uczestniczyć w omawianiu kolejnych zagadnień poprzez liczne pytania i problemy stawiane przez Prowadzącego.

 Lodowi Wojownicy – czyli jak Polacy zdobywali Himalaje? – Mgr Wojciech Nowak

W trakcie wykładu młodym studentom zostanie przedstawiony zarys historii polskiego himalaizmu zimowego. Będzie on pretekstem do przekazania słuchaczom podstawowej wiedzy o geografii gór najwyższych, najważniejszych postaciach polskiego himalaizmu i osiągnięciach sportowych, jak również historii polskiego wspinania w Tatrach. Przedstawienie ciekawostek na temat organizowania wypraw, sposobów życia i wspinania na dużych wysokościach, służy przekazaniu podstaw wiedzy o fizjologii człowieka, zdrowego odżywiania, zagrożeń związanych z górami i niskimi temperaturami.

 Barwniki, pigmenty i substancje zapachowe – Dr inż. Marek Chyc

Matka Natura w swojej hojności obdarzyła nas wieloma substancjami o interesujących własnościach. Wiele z nich ma piękny zapach inne wręcz przeciwnie. Często zapach ostrzega, że jedzenie jest zepsute albo grozi nam niebezpieczeństwo – ulatnia się gaz. Ludzki nos jest precyzyjnym „detektorem”, ale jak się to dzieje, że odczuwamy wrażenia zapachowe ? Są zwierzęta, które mają lepszy węch niż człowiek – czy zastanawialiście się dlaczego tak jest ? Barwniki czym różnią się od pigmentów jak powstają i dlaczego niektóre ubrania „farbują” a inne nie ? jakie barwniki znajdują się w „kolorowych” napojach i cukierkach, czy jest to zdrowe ? Jak powstają barwniki syntetyczne a jak naturalne ?  Na te i inne pytania odpowiemy sobie na naszym wykładzie.

Francja – z czego słynie ten kraj? – Mgr Małgorzata Pociecha,  Mgr Małgorzata Kuta

Celem wykładu jest rozwijanie kompetencji międzykulturowej poprzez przybliżenie młodemu studentowi  kultury mu  odmiennej,  podkreślenie  wartości różnorodności kulturowej i kształtowanie postaw otwartości i życzliwości wobec kultury obcej,  a tym samym rozwijanie poczucia własnej tożsamości.  Wykład pt. Francja – z czego słynie ten kraj? ma stworzyć możliwość konfrontacji  kultury rodzimej  z kulturą odmienną, umożliwić odkrycie różnic i podobieństw przyczyniając się tym samym do lepszego wzajemnego  zrozumienia i rozumienia samego siebie. Podczas wykładu realizowane będą działania polegające na nauce i animacjach językowych w odniesieniu do następujących tematów:

  • Francja – geografia Francji w pigułce, flaga i hymn Francji,
  • Paryż i jego zabytki – Wieża Eiffla, Łuk Triumfalny, Notre-Dame, Luwr,
  • atrakcje turystyczne : Wersal, Mont Saint-Michel, Lazurowe Wybrzeże i coś dla małych i dużych:  Disneyland  i Park Asteriksa,
  • kuchnia francuska:  francuskie bagietki, żabie udka i nie tylko,
  • francuska moda i perfumy : Dior i N°5 Coco Chanel,
  • twórczość literacka dla dzieci: Jean de la Fontaine, Charles Perrault i Rene Gościnny.
  • Mini-rozmówki:  sposoby pozdrawiani a i przedstawienia się.

Młodzi studenci zdobędą wiedzę o kulturze Francji oraz umiejętności językowe w zakresie Francuskojęzycznego nazewnictwa w odniesieniu do  w/w zagadnień. Poznają podstawowe sformułowania pozwalające na wyrażanie  pozdrowień  i przedstawienie się w języku francuskim.

 WARSZTATY:

Ciągnąć książki za języki – moja wymarzona książka – mgr Marta Marcinkiewicz

Dzieci poznają cały proces powstawania książki dla dzieci. Wspólnie założone zostanie nowe wydawnictwo, a każdy uczestnik stworzy  swoje autorskie, niepowtarzalne książki! Dzieci zapoznają się z historią piśmiennictwa z okresu starożytnego Egiptu, Mezopotamii, Grecji i Chin. Warsztaty mają na celu zastosowanie poznanych technik w praktyce: pisma klinowego na tabliczkach z masy solnej, pisania gęsim piórem, pisania „drobnym maczkiem”.

 Energia słoneczna i energia wiatru – Mgr inż. Anna Wachowicz – Pyzik

Podczas zajęć warsztatowych studenci będą mogli wykorzystać zdobytą podczas wykładu wiedzę w praktyce podczas wykonywania ćwiczeń indywidualnych i zespołowych. Zajęcia podzielone są analogiczne do wykładów stanowiąc ich uzupełnienie.  Przewidywane są gry i zabawy związane z poszczególnymi źródłami energii, podczas których uczniowie będą mogli zdobyć nagrody. Podczas licznych eksperymentów jakie wykonywane będą podczas warsztatów możliwe będzie lepsze zrozumienie zjawisk umożliwiających pozyskiwanie energii ze słońca i wiatru.

Emocje u zwierząt domowych w szczególności u psów – mgr Katarzyna Chrobak

Czy psy odczuwają zazdrość, radość, czy mają poczucie winy? Czy potrafią właściwie „odczytać” uczucia człowieka? Dlaczego człowiek ma kłopoty z „odczytaniem” emocji zwierząt domowych? W czasie warsztatów uczestnicy poznają teorię Karola Darwina u późniejszych naukowców nt. emocji zwierząt. Z pomocą Psa Terapeutycznego przygotują eksperyment nt. „Czy pies potrafi rozpoznać emocje ludzi? W jaki sposób wyraża swoje emocje?”.

Pętle Tantrixa – Anna Marmol (Koło Naukowe Matematyków)

Podczas zajęć młodzi studenci poznają grę  Tantrix, która jest grą logiczną polegającą na tworzeniu kolorowych linii i pętli. Grę stworzył Mike McManaway z Nowej Zelandii. Składa się z 56 ręcznie malowanych, sześciokątnych płytek. Na każdej z nich są trzy linie. Mogą to być proste oraz małe i duże łuki. Każda linia ma jeden z czterech kolorów: czerwony, żółty, zielony, niebieski. Nie ma dwóch identycznych płytek i każda ma swój indywidualny numer. Gra otrzymała złotą nagrodę (Good Toy Guide’s Gold Award) jako Najlepsza Gra w 2003 roku.

Jak psują się zęby – Mgr Elżbieta Marcisz

Na zajęciach dzieci dowiedzą się jak zbudowany jest ząb, dlaczego zęby dzieci psują się szybciej,  jak można wzmacniać zęby, jak sprawdzić czy dobrze umyłem zęby, jaką szczotkę wybrać: elektryczna czy manualna (ręczna) oraz czy wystarczy myć zęby tylko szczotką i pastą? Dzieci nauczą się jak myć zęby, żeby umyć oraz jak stosować środki wzmacniające zęby.                        

Francja – z czego słynie ten kraj? –  Mgr Małgorzata Pociecha

Warsztaty kulturowe  Francja – z czego słynie ten kraj?  zakładają utrwalenie wybranych elementów wiedzy dotyczącej kultury Francji zdobytej  podczas wykładu poprzez działania polegające na zabawach, grach i ćwiczeniach interaktywnych. Zaproponowane metody praktyczne pozwolą na przyswojenie przez młodych studentów francuskojęzycznego nazewnictwa w odniesieniu do  zaproponowanych zagadnień.  Młodzi odkrywcy nauczą się też podstawowych sformułowań pozwalających na wyrażanie  pozdrowień i sposobów przedstawienia się  w języku francuskim.

Odkrywamy francuskie (przy)smaki – Mgr Małgorzata Kuta

Warsztaty kulturowe Odkrywamy francuskie (przy)smaki zakładają utrwalenie wybranych elementów wiedzy o kulturze Francji dotyczącej kuchni i gastronomii francuskiej zdobytej  podczas wykładu poprzez  działania polegające na zabawach, grach i ćwiczeniach interaktywnych.  Zaproponowane metody praktyczne  pozwolą na przyswojenie przez młodych studentów francuskojęzycznego nazewnictwa z dziedziny kuchni i gastronomii francuskiej, opanowanie francuskiego słownictwa dotyczącego nazw  owoców, warzyw i produktów spożywczych.  Młodzi odkrywcy wykonają kulinarną mapę Francji umiejscawiając na niej francuskie specjalności regionalne. Szczególną uwagę poświęcą francuskim deserom. Poznają ich smaki i przepisy na ich przygotowanie. Nauczą się zaprezentować nazwy składników i czynności w języku francuskim.

Woda – chemia i życie – Dr Dominika Jurasz

Woda stanowi jedną z najważniejszych substancji warunkujących życie na Ziemi. Stanowi ok. 70% ogólnej masy ciała dorosłego człowieka. Stanowi środowisko reakcji chemicznych. Warunkuje transport, utrzymanie właściwej temperatury ciała. Niektórym organizmom umożliwia nawet poruszanie się po jej powierzchni. Zimą pozwala przetrwać pod lodem. Jednocześnie coraz częściej jest zanieczyszczana związkami, które wpływają na nasze zdrowie. Podczas zajęć przyjrzymy się bliżej właściwościom tych niezwykłych cząsteczek oraz zorganizujemy mini laboratorium ochrony środowiska.

Origami  – Magdalena Ropska (Koło Naukowe Matematyków)
Dzieci w czasie zajęć poznają historię origami. Podczas warsztatów origami dzieci będą doskonaliły umiejętności koncentracji i skupienia uwagi oraz zdolność zapamiętywania. Zobaczą, jak wiele rzeczy można złożyć z papieru. Zostaną im przekazane sposoby efektywnego składania oraz kolejność wykonywania złożeń. Zobaczą, że poprzez ćwiczenia, będą mogły składać dużo trudniejsze figury, i że origami, to nauka poprzez zabawę. Samodzielne wykonywanie modeli będzie okazją do rozwijania wyobraźni przestrzennej oraz umiejętności logicznego myślenia. Zginając kartki papieru studenci będą poznawali własności podstawowych figur geometrycznych. Młodzi studenci zobaczą, że beż zaawansowanej technologii również można stworzyć coś ciekawego. Tworząc wspólny model, uczestnicy będą rozwijać umiejętność pracy w zespole.

Wielkanocne dekoracje –  Dr Aleksandra Zuba-Benn

Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych. Dowiedzą się, które zwyczaje i dlaczego  kultywujemy od lat. Poznają znaczenie symboli związanych ze Świętami Wielkanocnymi. Podczas warsztatów poznają różnorodne materiały i techniki, nauczą się stosować je w sposób niekonwencjonalny. Rozwiną wyobraźnię i sprawności manualne oraz zdobędą umiejętność kreatywnego myślenia.

 Malowane znaki – Mgr Dorota Bernacka

Warsztaty mają na celu naukę syntetycznego myślenia oraz wyrażania emocji za pomocą prostej formy – znaku. Warsztaty składać się  będą z trzech części:

Część 1. Krótkie wprowadzenie, rozmowa z uczestnikami na temat potrzeby komunikowania się za pomocą znaku, zdolności człowieka do abstrakcyjnego myślenia oraz symboliki koloru.

Część 2.  Wybór jednego z przygotowanych przez prowadzącego wcześniej haseł.

Część 3. Główna część warsztatów. Realizacja pracy plastycznej polegająca na zapoznaniu studentów z nową techniką. Polega ona na wykonaniu rysunku bezpośrednio na tekturze zagruntowanej wcześniej czarnym akrylem, a następnie naniesieniu masy szpachlowej zabarwionej akrylową farbą i rysowanie patykiem w mokrej jeszcze szpachli. Po wyschnięciu będzie można pomalować pędzlem.

 Energia wody, geotermia i biomasa – Mgr inż. Anna Wachowicz – Pyzik

Podczas zajęć warsztatowych studenci będą mogli wykorzystać zdobytą podczas wykładu wiedzę w praktyce podczas wykonywania ćwiczeń indywidualnych i zespołowych. Przewidywane są gry i zabawy związane z poszczególnymi źródłami energii, podczas których uczniowie będą mogli zdobyć nagrody. Podczas licznych eksperymentów jakie wykonywane będą podczas warsztatów możliwe będzie lepsze zrozumienie zjawisk umożliwiających pozyskiwanie energii wody, geotermalnej i biomasy.

 Czy będziemy cyborgami? – mgr Dorota Rybska

Cyborg- organizm, którego procesy życiowe realizowane są lub wspomagane przez urządzenia techniczne. Czy XXI wiek rozpocznie epokę cyborgów na Ziemi? Jaka jest historia i współczesność stosowania przeszczepów, implantów, transplantacji, transfuzji u ludzi? Bez jakich organów możemy funkcjonować? Jakimi tkankami ludzie mogą się podzielić? Młodzi naukowcy dowiedzą się jak medycyna umożliwia lepsze życie chorym ale również jak chronić własny organizm przed uszkodzeniami narządów i tkanek aby- jednak- nie zostać cyborgiem.