Biorąc pod uwagę potrzebę zrozumienia, wdrożenia wiedzy w praktykę z takiego przedmiotu jak marketing usług pojawił się pomysł eksperymentu badawczego z udziałem Profesjonalistów (Dyrektora Biblioteki – mgr Jana Pojedyńca i kierującej Ośrodkiem Dokumentacji i Informacji Naukowej – mgr Wioletty Jachym ) oraz studentów 3. roku Ekonomii.
Inicjatywa badań została podjęta na początku semestru, podczas ćwiczeń z marketingu usług, gdy poszukiwano możliwości przeprowadzania rzeczywistych badań usług najbliżej miejsca nauki. Jeden ze studentów – Pan Konrad Sekman – zainteresował się tematem personalizacji usług w ujęciu teoretycznym, po czym omówiliśmy możliwość jego rozwinięcia w praktyce, z udziałem jednostki ogólnouczelnianej, jaką jest biblioteka.
W realizacji projektu swoją pomoc zaoferowali Dyrektor Biblioteki oraz Specjalista Ośrodka Dokumentacji i Informacji Naukowej biblioteki uczelnianej PWSZ w Tarnowie. Podstawą współpracy była teoretyczna koncepcja badań wśród studentów ekonomii PWSZ, celem określenia personalizacji usług oferowanych przez bibliotekę PWSZ
w Tarnowie. Badane zjawisko jest bliskie współczesnym konsumentom, a szczególnie przedstawicielom pokolenia Y i Z (reprezentowanego przez studentów). Z drugiej strony personalizacja stanowi szansę rozwoju usług we współczesnym świecie. Badani studenci
z zainteresowaniem odpowiedzieli na pytania ankiety w wyniku czego powstał ciekawy materiał na debatę.
Celem badań było skonfrontowanie uzyskanych wyników z wiedzą i doświadczeniem Fachowców – czyli personelu biblioteki. Stąd zorganizowano spotkanie (debatę) w dniu
27 kwietnia 2015 r. Szczególnie interesującym okazał się problem źródeł personalizacji usług bibliotekarskich i możliwości ich rozwoju poprzez działania marketingowe w przyszłości. Studenci dyskutowali, co można zrobić, by obudzić zainteresowanie poszukiwania wiedzy
i informacji. Pojawiły się oryginalne pomysły wykorzystania nowoczesnych form marketingu partyzanckiego, buzz marketingu oraz inicjatyw społecznych (organizacji maratonu czytelnictwa), zorganizowania spotkań ze światem tarnowskiego biznesu itd. Zauważono, że wszelkie inicjatywy powinny być promowane bezpośrednio poprzez pocztę mailową studentów lub Facebook, gdyż najlepszy plakat promocyjny nie ma takiej siły przekazu jak narzędzia internetowe. Spotkanie ożywiło świadomość wpływu na przekaz informacji
i ujawniło znaczenie personalizacji usług bibliotekarskich w nowoczesnych kanałach przepływu informacji.
Poniedziałkowa debata okazała się pozytywnym sprawdzianem możliwości, tkwiących w środowisku akademickim. Pomysły na rozwój zainteresowań naukowych studentów jak również usług bibliotekarskich, a poprzez to zwiększenie efektywności studiowania, poszukiwania informacji drogą marketingu wewnętrznego nie stanowią większego problemu. Jednocześnie wypracowanie współpracy jednostek ogólnouczelnianych i zaangażowanie studentów do niej jest interesującym pomysłem na zwiększenie atrakcyjności programów nauczania.
Okazuje się, że Uczelnia to niezwykłe miejsce pozyskiwania wiedzy i informacji na temat otaczającego świata, w którym łączą się inicjatywy studentów i pracowników oraz gdzie można wykreować atrakcyjny sposób na naukę.
Za uczestnictwo Pana mgr Jana Pojedyńca w spotkaniu dziękują studenci 3. roku ekonomii i prowadząca przedmiot marketing usług (dr hab. Marta Domagalska-Grędys).

Wróć do góry